Навіщо потрібно вчити математику?
Вивчення понять, законів математики та логіки, розв’язання математичних і логічних завдань вимагає розумових зусиль. А навіщо це взагалі потрібно? Навіть якщо ви переконані, що життя вашої дитини не буде пов’язане з математикою, рекомендуємо все одно прочитати цю статтю, щоб як мінімум самому переконатися, що математика викладається у школі не дарма.
1. Математика розвиває мислення
Як регулярні спортивні тренування «прокачують» тіло, роблять його здоровим, дужим і витривалим, так регулярні заняття математикою «прокачують» мозок — розвивають інтелект і пізнавальні здібності, розширюють кругозір. Математика закладає навички ефективного і швидкого навчання чому завгодно. Все це відбувається завдяки «перетворенню в людину мислячу».
2. Заняття математикою тренують пам’ять
Вчені зі Стенфордського університету в США вивчили процес розв’язання людиною математичних завдань і з’ясували, що дорослі люди використовують для цих цілей мислення і доведену до автоматизму навичку «діставати» з пам’яті вже наявні там відповіді. І ця звичка «думання», осмислення і запам’ятовування інформації, формується у школярів віці завдяки математичним вправам.
3. Математика загартовує характер
Для правильного розв’язання математичних і логічних завдань потрібні уважність, наполегливість, відповідальність, точність і акуратність. Чим регулярніше дитина тренує ці «м’язи характеру», тим сильнішими вони стають, тим частіше допомагають дитині у вирішенні не тільки навчальних завдань, але й життєвих проблем.
4. Математика допомагає досягати успіху в гуманітарних науках
Саме ранні математичні здібності — вірна передумова до того, що в подальшому дитина буде не тільки добре розуміти математику, але і процвітати в інших шкільних дисциплінах. Далі за значущістю внеску в навчальні успіхи йдуть навички читання і здатності керувати своєю увагою.
До того ж математика — наука міждисциплінарна, вона тісно пов’язана з фізикою, географією, геологією, хімією. Соціологія і економіка невіддільні від математики, і багато висновків навіть звично гуманітарних наук, таких як лінгвістика, журналістика, спираються на математичні моделі й поняття, математичні та логічні закони.
5. Розвиває навички вирішення побутових завдань
розв’язання. Дитина вчиться міркувати, вибудовувати послідовності, продумувати алгоритми, жонглювати відразу декількома поняттями, і ці навички входять в звичку. Завдяки математиці ми позбавляємося і шкідливих звичок: не домислюємо, а оперуємо тільки точними термінами; не просто механічно запам’ятовуємо інформацію і правила, а оцінюємо їх, аналізуємо, розмірковуємо, щоб зрозуміти і засвоїти новий матеріал, чи новий життєвий урок.
6. Математика — основа успішної кар’єри
Якщо 10-15 років тому перспективним вважалося вивчення іноземних мов, то зараз вільним володінням кількома мовами нікого не здивуєш. Тепер професійна затребуваність багато в чому залежить від розуміння технологій, вміння мислити, абстрагуватися і здібностей до вирішення нестандартних завдань. Вкрай складно обійтися без знання математики тим, хто хоче працювати в сфері IT.
До того ж результативні заняття математикою надають впевненість в собі, адже успіхи в ній вимагають завзятості в прагненні розв’язати найскладніші, іноді, на перший погляд, «нерозв’язні» завдання і проблеми.
7. Розв’язання завдань виробляє психологічну стійкість
Розв’язання математичних завдань допомагає поліпшити емоційний фон — це заняття здатне позбавити тривоги, допомагає контролювати емоції та попереджає стрес.Таких висновків дійшли вчені з Університету Дьюка в США, які зуміли довести це в дослідженні, опублікованому в журналі «Клінічна психологія» в 2016 році.
8. Задоволення від «ікс»
І наприкінці, для людини, яка серйозно займається математикою, математичні формули, рівняння й інші логічні та математичні завдання втілюють собою красу, гармонію і доставляють таке ж естетичне задоволення, як музика, мистецтво і гарний жарт, стверджує група дослідників з декількох університетів Великої Британії.
Як навчитися відчувати радість і насолоду від занять математикою, розповідає відомий американський математик, випускник Гарвардського університету, Стівен Строгац, який на сторінках своєї книги «Задоволення від X» з ентузіазмом, просто і зрозуміло, пояснює найзначніші математичні ідеї.
- Як _________ схожі або відрізняються від ________?
- Що неправильно в ___________________________________?
- Який висновок ти можеш зробити _______________?
- Що ти пропонуєш зробити ___________________?
- Які критерії ти б використовував для оцінки ___________________________________? і т.д.
- Я змінив своє ставлення до …
- Я дізнався більше про …
- Я здивувався тому, що …
- Я відчув …
- Я ставився …
- Чому я навчився за цей тиждень?
- Які питання залишилися для мене незрозумілими?
- Які питання я поставив би учням, якби я був учителем, щоб перевірити, чи зрозуміли вони матеріал?
- Я розумію __________ і можу пояснити (великий палець руки спрямований вгору).
- Я все ще не розумію _________ (великий палець руки спрямований в бік).
- Я не зовсім впевнений в _______________ (помахати рукою).
- тим, хто не зрозумів, задає питання: «Що саме вам незрозуміло?»;
- слово надається тим, хто не дуже впевнений у правильності відповіді;
- слово надається тим, хто все зрозумів.
Цікаві
факти про математику.
Математика - серйозна точна наука, яку так само називають
царицею всіх наук, за свою багатовікову історію існування вона накопичила
безліч цікавих фактів:
Вся математична інформація
розміщена у величезній кількості книг: на сьогодні, їх більше 100 000.
Перша у світі жінка-математик
жила ще за півтисячоліття до нашої ери в Стародавній Візантії і звали її
Гіпатія.
У перекладі з арабської «цифра»
означає «нуль», але історично так склалося, що
цим
словом ми називаємо в принципі все цифри.
Наймістичнішим і оповитим
легендами числом вважається 666 - число звіра і антихриста (назване так в
одному з віршів книги Одкровення). З ним пов'язана велика кількість цікавих
математичних фактів:
• Сума всіх чисел на рулетці дорівнює 666;
• У Європарламенті є крісло 666, але
його за традицією ніхто не займає;
• У великої кількості об'єктів по всьому
світу замінили число 666 на інше, у зв'язку з протестами вірян. Це стосується
номерів шосейних трас, маршрутів громадського транспорту, телефонних кодів.
Найдавніша математична праця
була знайдена не на території Стародавнього Риму або Олександрії, а в
Свазіленді, і являє собою кістку бабуїна з вибитими на ній рисками, її вік
складає майже 40 000 років.
Від'ємні числа аж до XIX
століття майже не використовувалися, тому що їх вважали безглуздими і не
застосовними. Однак вони мали попит у людей, які ведуть свої справи, для
позначення фінансових збитків. Від'ємні числа так і з'явилися на початку
XIII століття - італійський купець Пізано винайшов їх для того, щоб фіксувати
свої борги.
Релігійні євреї прагнуть
уникати християнської символіки і взагалі знаків, схожих на хрест. Наприклад,
учні деяких ізраїльських шкіл замість знака «плюс» пишуть знак, що повторює
перевернуту букву «т».
Математики підрахували, що
існує цілих 177 147 способів зав'язати краватку. Залишається тільки
здогадуватися, перевіряли вони це дослідним шляхом або за допомогою обчислень.
У перекладі з китайської
«чотири» означає «смерть», тому число «4» відсутнє в нумерації будинків у
багатьох китайських містах, а в ліфтах немає четвертого поверху.
Італійці не люблять число 17.
Це пішло з часів стародавнього Риму, коли на всіх надгробках писали напис «мене
більше немає», який візуально виглядав як «VIXI», тобто як римські цифри 6 і
11, які в сумі дають 17.
Соціологічні опитування по
всьому світу показали, що найбільша кількість людей вважає щасливим числом «7»,
друге за популярністю - «3». Такі результати не дивні, адже практично у всіх
культурах і релігіях з найдавніших часів «7» пов'язане з позитивною
енергетикою.
Американський математик Джордж
Данціг, будучи аспірантом університету, одного разу спізнився на урок і прийняв
написані на дошці рівняння за домашнє завдання. Воно здалося йому складніше
звичайного, але через кілька днів він зміг його виконати. Виявилося, що він
вирішив дві «нерозв'язані» проблеми в статистиці, над якими билися багато
вчених.
Числа, які однакові в обох
напрямках (наприклад, 12321) називають паліндромами.
Деякі числа нескінченної
послідовності числа ПІ мають імена вчених. Наприклад, відрізок «999999»
названий на честь американського фізика Річарда Фейнмана, який вивчив всі числа
після коми до дев'яток, щоб в кінці вимовити «9» шість разів.
Трикутник Рело -
це геометрична фігура, утворена перетином трьох рівних кіл радіуса a з центрами
в вершинах рівностороннього трикутника зі стороною a. Свердло, зроблене на
основі трикутника Рело, дозволяє свердлити квадратні отвори (з неточністю в
2%).
Найбільшим числом у світі
вважається центильйон, він має 600 нулів.
Найменше число, відкрите на сьогодні,
навіть не має назви, а являє собою десятковий дріб, у якого після коми і перед
одиницею стоїть 100 мільйонів трильйонів трильйонів трильйонів нулів. Воно не
застосовується в прикладній математиці і використовується вченими для того, щоб
обчислити ймовірність появи нового Всесвіту з атома.
Не завжди люди користувалися
десятковою системою числення. Раніше застосовувалася система з 20 чисел.
В Римі ніколи не було числа 0,
попри те, що народ там був освіченим і вмів рахувати.
Десятинна система обчислення
почала використовуватися через наявність всього 10 пальців на руках.
Існує думка, що Альфред Нобель
не включив математику в список дисциплін своєї премії через те, що його дружина
зрадила його з математиком. Насправді Нобель ніколи не був одружений. Справжня
причина ігнорування математики Нобелем невідома, але є кілька припущень.
Наприклад, на той момент вже існувала премія з математики від шведського
короля. Інше - математики не роблять важливих винаходів для людства, оскільки
ця наука має чисто теоретичний характер.
У 1900 році всі математичні
результати можна було вмістити в 80 книгах.
Слово «алгебра» має однакову
вимову на всіх мовах світу.
Сумою всіх чисел від 1 до 100
буде 5050.
Трьома дотиками ножа торт
ділиться на 8 однакових частин. І існує тільки 2 способи для цього.
Нуль римськими числами не
напишеш.
Нуль - це єдине число, яке має
кілька назв.
Письменник Льюїс Керолл, який
написав «Аліса в країні чудес», був математиком.
Англійський математик Абрахам
де Муавр в літньому віці одного разу виявив, що тривалість його сну зростає на
15 хвилин в день. Склавши арифметичну прогресію, він визначив дату, коли вона
досягла б 24 годин - 27 листопада 1754 року. У цей день він і помер.
Евклід був одним з
найзагадковіших математиків. Про нього самого до нас не дійшло
ніякої інформації, а математичні праці є.
Більшість математиків в шкільні
роки поводилися огидно.
Саме Роберт Рекорд в 1557 році
почав використовувати знак рівності.
Математичні праці писав навіть
Наполеон Бонапарт.
Пальці рук і камінчики
вважаються першими обчислювальними пристроями.
Перші знайомі нам знаки
додавання і віднімання були описані практично 520 років тому в книзі «Правила
алгебри», написаної Яном Відманом.
Цікаві факти про математику
Математика – красива наука. Так, або приблизно так, висловився один англійський вчений на ім’я Годфрі Харолд Хадрі. Ейнштейн порівнював математику з поезією, а будь-який музикант скаже, що музика пронизана математикою.
І всі вони мають рацію. Про це говорять і самі різні цікаві факти про математику.
Це корисно знати
- Слово «математика» походить від грецького «mathema», що означає «вчення», «наука», «дослідження».
- Всесвітній день математики відзначається 6 березня.
- У тайській мові число 5 вимовляється як «ха», і деякі тайці замість того, щоб надрукувати «ха-ха-ха», набирають на клавіатурі сленг – 555.
- 0 – однина, яку можна виводити на екран за допомогою римських цифр. Як же стародавні римляни обходилися без нуля? Замість цифри вони використовували слово «nulla».
- У числі 9 є особлива магія. Помножте будь-яке число на 9, потім складайте всі цифри в цьому числі, поки не вийде однозначне число, і отримана сума завжди буде дорівнює дев’яти.
- Як перевірити, чи можна розділити число на 3? Для цього складіть всі цифри цього числа. Якщо те, що вийшло, ділиться на 3, то ж саме стосується і початкового числа.
- Знак рівності (=) винайшов англійський математик Роберт Рекорд в 16 столітті. Йому набридло кожен раз писати слово «дорівнює» в рівняннях.
- Назва популярного пошукача Гугл походить від слова «гугол». Це слово позначає число, а саме одиницю зі ста нулями.
- З усіх форм з однаковим периметром у колі найбільша площа. Також з усіх форм з однаковою площею у колі найменший периметр.
Що таке послідовність Фібоначчі?
Це такий порядок чисел, де при складанні двох попередніх виходить наступне за ними. Природа рясніє прикладами з цією послідовністю. Насіння багатьох рослин розташовані по спіралі, яка йде з центру до зовнішніх країв. Наприклад, так розташовані насіння соняшнику, при цьому вони наслідують цю послідовність.Що таке число-перевертень?
Це число, яке можна прочитати однаково з початку і з кінця: наприклад, 12421.Незвичайне число 7
Цікавий факт з математики, який стосується числа 7 – це однина в ланцюжку чисел від 1 до 10, яку не можна ні помножити, ні розділити так, щоб воно залишилося всередині цього ланцюжка. Наприклад, можна помножити 5 на 2 і отримати 10. 8 і 6 діляться на 2.Існує сім смертних гріхів, сім чудес світу, стільки ж днів тижня, барв веселки, гномів, морів і стовпів мудрості. Як бачите, сім – це ще і число, яке міцно пов’язане з людською культурою.
На гральній кістці сума точок на протилежних сторонах завжди дорівнює семи.
0,999999 … = 1
Цього не може бути, але це так. Ось доказ.
- Якщо 10xN = 9,9999…;
- Тоді N = 0,9999…;
- При відніманні N з 10N залишається 9N = 9.
- Тоді N = 1. Але нам вже відомо, що N також одно 0,9999 …
- Виходить, що 1 = 0,9999 …
Постійна Капрекара
Візьміть будь-яке чотиризначне число, виконайте наступні кроки, і в підсумку вийде 6174.Єдина умова полягає в тому, щоб в цьому числі були принаймні дві різні цифри. Розставте цифри цього числа спочатку за спаданням, а потім по зростанню. Вийде два числа. Відніміть менше число від більшого. Повторіть з отриманим результатом цю дію ще раз.
Якщо ви будете продовжувати здійснювати ці дві дії – розстановка чисел по порядку зростання і зменшення в кожному отриманому результаті, а потім віднімати менше число з більшого, – то в результаті ви прийдете до числа 6174. Якщо ж після цього ви будете проробляти все ті ж операції, то число 6174 буде виходити кожного разу.
Таємниця золотого перетину
Один з найцікавіших фактів про математику – це феномен золотого перетину, або золотої пропорції, – це число, яке виходить, якщо розділити відрізок на дві частини і співвіднести більшу частину з меншою. При цьому найбільша частина відрізка буде співвідноситися з найменшою так само, як довжина всього відрізка співвідноситься з його…З цього випливає рівняння:
a / b = (a + b) / a = 1,618033988…
Число «Фі», назване так по 21-ій букві грецького алфавіту і представляє собою нескінченний дріб, також як і відоме число «Пі».
Наприклад, співвідношення 3 до 5 дорівнює 1,666. Співвідношення 13 до 21 дорівнює 1,625. 144 і 233 співвідносяться як 1,618.
Число «Фі» було відкрито безліч разів в різний час. Тому у нього стільки назв:
- золотий перетин;
- золота середина;
- золота пропорція;
- божественна пропорція.
Так званий золотий прямокутник увібрав в собі принцип золотого перетину. Він вважається однією з найбільш візуально гармонійних геометричних фігур. Це пояснює його присутність в мистецтві. Золота спіраль виходить за допомогою з’єднання прилеглих прямокутників з розмірами Фібоначчі.
У відомому полотні «Таємна вечеря» художник Леонардо да Вінчі застосував золотий перетин в геометрії столу, стін і заднього плану. Золота пропорція присутня в роботах:
- Мікеланджело;
- Рафаеля;
- Рембрандта;
- Сальвадора Далі.
Як тепер не повторити те, що ми сказали на самому початку?
Математика – це цікаво!
- аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;
- бачити проблеми, ставити запитання;
- висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;
- робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.
2) провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;
3) зосередити увагу на новій темі;
4) створити контекст для сприйняття нових ідей;
5) сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.
- З якими складнощами може зіткнутися людина, яка вирішила щось перебудувати?
- Чому інколи кажуть, що легше побудувати новий дім, аніж перебудувати старий?
- Що слід було перебудовувати в СРСР та Україні в середині 80-х років?
— ставлять запитання щодо нового навчального матеріалу;
— експериментують, пробують застосувати новий матеріал на практиці за допомогою наявних у них уявлень, знань, умінь незалежно від того, чи є вони достатніми;
— аналізують отриманий досвід;
— переглядають свої очікування й висловлюють нові;
— виявляють головне, осмислюють теоретичні ідеї, концепції;
— відстежують хід власних думок;
— роблять висновки щодо змісту матеріалу;
— пов’язують зміст уроку з особистим досвідом;
— відпрацьовують уміння і стратегії мислення.
- читання (запитання, узагальнення) в парах;
- читання з визначенням опорних слів;
- читання з маркуванням;
- “тонкі” і “товсті” запитання тощо.
- узагальнюють та інтерпретують основні ідеї уроку;
- обмінюються думками та висловлюють особисте ставлення до окремих положень матеріалу чи уроку загалом;
- оцінюють набуті знання й уміння;
- ставлять перед собою запитання;
- планують застосування вивченого.
2) Що нового ви дізналися на уроці?
3) Про що ви хотіли б дізнатися більше?
4) Які думки, почуття викликала у вас ця робота?
- що вони вже про це знають;
- що їм слід вивчити;
- які запитання постають перед нами у зв’язку з темою уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар